experts
in
financiering en overname

Invoering UBO-register moet misbruik financieel stelsel tegengaan

Op 26 juni 2017 wordt het UBO-register ingevoerd. Daarin komen de namen te staan van natuurlijke personen die, al dan niet achter de schermen, bij een vennootschap of een andere juridische entiteit aan de touwtjes trekken. Het UBO-register moet helpen voorkomen dat het financiële stelsel wordt gebruikt voor het witwassen van geld of voor terrorismefinanciering. UBO staat voor: Ultimate Beneficial Owner

Onduidelijkheid over UBO

Het UBO-register vloeit voort uit Europese regelgeving: in de vierde Europese anti-witwasrichtlijn is afgesproken dat alle EU-lidstaten uiterlijk op 26 juni 2017 een centraal UBO-register instellen. In Nederland wordt de definitie van UBO in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) hiervoor aangescherpt. In de huidige Wwft staat beschreven dat de identiteit van klanten moet worden vastgesteld. Maar soms is niet direct duidelijk wie de ‘echte’ klant is: als er sprake is van een (samenhang van) ondernemingen of trusts kan het onduidelijk zijn wie de uiteindelijk belanghebbende is. Toch is het relevant om te weten wie deze persoon of personen zijn, omdat zij een vennootschap of een andere juridische entiteit kunnen misbruiken voor witwassen of financieren van terrorisme. 

Nieuwe definitie UBO

De UBO volgens de nieuwe definitie in de Wwft is:
‘Elke natuurlijke perso(o)n(en) die de uiteindelijke eigenaar is (zijn) van, of zeggenschap heeft (hebben) over de cliënt, en/of de natuurlijke perso(o)n(en) voor wiens/wier rekening een transactie of activiteit wordt verricht.’
 
In de definitie wordt met ‘cliënt’ meestal een rechtspersoon of een trust bedoeld. Rechtspersonen zijn bijvoorbeeld Besloten Vennootschappen, Stichtingen of Open Commanditaire Vennootschappen (Nederland), maar er zijn ook allerlei andere internationale rechtspersonen die onder dit begrip vallen.
Een UBO is altijd een natuurlijk persoon. Iemand is UBO wanneer zijn belang in een onderneming minstens 25% bedraagt. 

Inhoud UBO-register

Als een financiële instelling een zakelijke relatie aangaat met een cliënt, dan moet de instelling nagaan wie de UBO is.
In het UBO-register komen in elk geval de volgende zaken te staan:

  • naam
  • geboortemaand
  • geboortejaar
  • nationaliteit
  • woonstaat
  • aard en omvang van het door de UBO gehouden economische belang

 
Daarnaast moeten registratieplichtige partijen, zoals banken, de volgende informatie vastleggen:

  • geboortedag, -plaats en -land
  • adres
  • BSN en/of buitenlands fiscaal identificatienummer
  • kopie van het document aan de hand waarvan de identiteit van de UBO is geverifieerd
  • de documentatie op grond waarvan iemand UBO is en de omvang van diens (economische) belang 

Openbaar

Het register wordt ondergebracht bij de Kamer van Koophandel. Het register is openbaar. De minister kiest ervoor dat iedereen in beginsel informatie kan opvragen over UBO’s. Wel zijn er 4 privacywaarborgen ingebouwd:

  1. Degene die inzage wil, moet hiervoor een vergoeding betalen (dit werpt naar verwachting een drempel op);
  2. Degene die inzage wil, wordt geregistreerd;
  3. De inzage wordt beperkt tot de gegevens onder a) tot en met f) zoals benoemd onder ‘Inhoud UBO-register’. Alleen specifiek aangewezen autoriteiten en FIU-NL (Fiscal Intelligence Unit Nederland) krijgen toegang tot alle gegevens (dus ook toegang tot g tot en met k);
  4. bij een risico op bijvoorbeeld chantage, kidnapping, geweld of intimidatie worden de risico’s per individueel geval beoordeeld en wordt bezien of (bepaalde) UBO-gegevens af te schermen zijn.

 

 

 

Succesvolle aankoop APZ te Zuidwolde

 

De situatie

Onze opdrachtgever is een jonge man van 25 jaar (Jan Jaap Slob). Hij is in loondienst, maar kan daar zijn energie niet in kwijt. Hij wil gaan ondernemen, en wil dat doen door een bedrijf over te nemen.

De taak / actie

In het kennismakingsgesprek zijn wij gaan aftasten hoe het over te nemen bedrijf er uit zou moeten zien. Daarbij kwam “Auto Poetsbedrijf Zuidwolde” ter sprake. Vervolgens was de vraag of ik wilde onderzoeken of dit bedrijf zou kunnen worden overgenomen. Ik ben gaan praten met de eigenaren en het bleek al heel snel dat een overname zeker tot de mogelijkheden behoorde.

 

Vervolgens hebben wij gekeken naar de constructie. Verkoper stelde dat het alles of niets was, dus het volledige bedrijf (inclusief onroerend goed) maar ook in één keer af te rekenen.

 

Deze sprong was toch wat de risicovol voor de koper en de eventuele financiers.

Het resultaat

Uiteindelijk hebben wij het zo kunnen regelen dat het pand buiten de transactie blijft. De financiering van de overname (voorraad, bedrijfsmiddelen, inventaris en werkkapitaal) is via ons bij www.geldvoorelkaar.nl georganiseerd.

Het is een mooi proces geweest, met op een aantal momenten bijzondere ontwikkelingen. Met name het financieringstraject was complex, maar uiteindelijk is alles goed gekomen.

 

 

Beroepsorganisatie voor specialisten in bedrijfsoverdracht
Aangesloten bij Overname Experts, samenwerkingsverband Bedrijfsovernamespecialisten
Slomp Bedrijsadviseurs De Beugel 15 7908 NK Hoogeveen T +31(0)528 231799 E roel.slomp@slompbedrijfsadviseurs.nl